In english
Légi utazás a terhesség alatt
Sokszor felmerül a kérdés: a terhesség során a repülés nem ártalmas-e? Milyen igazolásokra van szükség? Mikor repülhet egy terhes nő és mikor nem ajánlott repülnie? Ezzel kapcsolatban érdemes megkeresni és megfogadni a légitársaságok jó tanácsait és szabályait.
A repülésnek elméletileg több veszélye lehet: kozmikus sugárzás, rezgés, zaj, trombózis veszély, oxigénhiány. A repülőgépen uralkodó körülmények eltérnek a szokásostól. 10000 méteres magasságban a kozmikus sugárzás már sokszorosa a földfelszínen mért értéknek, de a repülőgép belsejében a sugárzás már nem sokkal nagyobb, mint a földön, és ezt egyértelműen veszélytelennek tartják. Hasonlóan nem jelent komoly veszélyt a terhességre a rezgés és a zaj sem. Ennek ellenére a repülőgép személyzetének vetélési kockázata kétszeres az átlag népességhez viszonyítva, ami egyértelműen bizonyítja, hogy a repülés nem veszélytelen akár a terhesség korai időszakában sem. A káros sugárzás valamivel magasabb a repülés közben mint a földön. A hosszú úton nem mozog eleget az utas – ez a trombózis kialakulásának veszélyével járhat. A legismertebb szövődmény az alsó végtagi trombózis. Több kiváltó oka is lehet, ami a repüléssel függhet össze. A repülőgépeken a légkondicionált kabin levegője igen száraz, ez a légúti panaszok mellett kiszáradáshoz is vezethet, a vér "besűrűsödhet" (haemokoncentráció jöhet létre). A hosszú mozgáshiány és ülés következtében, elsősorban az alsó végtagokon, lassul a vérkeringés (stasis), ami terheseknél, különösen a terhesség második felétől kezdődően amúgy is alacsonyabb, így a trombózis veszély jelentősen fokozódik.
A légnyomásváltozásnak is lehet szerepe, illetve a hányinger, hányás valamint az egyéb terhesség alatti élettani panaszok fokozódhatnak. A magasan haladó repülőgépeken a kabinban csökken az oxigén sűrűsége és a légnyomás. Ez 2500-3500 méteres magasságnak felel meg, a kabin levegőjének oxigéntartalma olyan, mintha egy 3000 méteres hegyen lennénk, az oxigén mennyisége 10%-al alacsonyabb, mint a tengerszinten. Élettani terhességben ennek nincs következménye, de olyan terheseknél, akiknek szív- vagy tüdőbetegségük van, panaszok, tünetek jelentkezhetnek. Ez az oxigénhiány áttevődik a magzatra is. Ha a méhlepény (placenta) működése kóros, a levegő oxigéntartalmának csökkenése miatt a magzat is oxigénhiányos állapotba kerülhet. Ennek komoly veszélyei lehetnek akár agyi károsodás is felléphet. Ez elkerülhető ha, az ilyen ritka esetekben a repülés során oxigénbelégzést alkalmaznak.
Indulás előtt mindig konzultáljon kezelőorvosával, készíttessen egy igazolást és tájékoztatást (mellékelve) a légitársaság részére, amelyben szerepeljen, hogy a vizsgálat idején (az utazás előtti napokban) van-e jel arra, hogy a repülés során valamilyen probléma alakulhat-e ki a terhességgel kapcsolatban. A légitársaságok általában a 36. hétig (ikerterhesség esetén 32. hétig) javasolják a repülést, de a 18. héttől már csak a mellékelt orvosi igazolással engedik repülőgépre szállni a várandós nőket. Az igazoláson a szülés várható időpontját, valamint a kismama egészségi állapotát kell feltüntetni, az anyanyelv mellett angol nyelven is. A 36. hét után, a kismamák és gyermekük teljes biztonságának érdekében, a szakorvosok többsége már a rövidebb utazásokat sem javasolja, a légitársaságok pedig legtöbbször nem is engedélyezik a repülést. Utazását időzítse úgy, hogy ne érje meglepetés az utolsó pillanatban- mindenképpen időben konzultáljon és tájékoztassa a légi társaságot.
Több ajánlás szerint terhesség első 8-10 hetében nem javasolt a repülés és az utazás sem, mert akkor fejlődik ki a magzat szervrendszere. Én személyesen ezzel nem értek egyet. Sőt azt kell mondanom 1000-2000 km-es távra Rómába, Párizsba, Londonba, Madridba, Frankfurtba inkább repülővel, mint autóval utazzunk. Az utolsó 10 hétben az egyhelyben ülés okozhat keringési zavarokat, de ez bármely más járműre éppúgy érvényes. Ha nem feltétlenül szükséges, a terhesség utolsó harmadában ne menjünk hosszabb útra, mert a keringési zavar következményeként akár súlyos rosszullét, véralvadási zavar, vérnyomás probléma is felléphet. Egyéb esetben a repülőgép sokkal kevésbé megterhelő, mintha vonattal, busszal vagy személykocsival mennénk valahová. Repülőgépen kismértékű nyomáselváltozást érzékelhetünk, melynek hatása elhanyagolható. Mielőtt gépre szállnánk, mindenképpen meg kell vizsgáltatnunk magunkat és ügyelnünk kell arra, hogy nyugodt körülményeink legyenek az utazáskor. Fontos, hogy sok folyadékot fogyasszunk, ha megtehetjük, minél többször keljünk fel és járkáljunk, mozogjunk. A mozgás nagyon fontos. A gyomrunkat pedig semmi esetre se terheljük le.
Néhány repülőtársaság a 36. terhességi hét után is szállít utasokat egyedi elbírálás alapján, de csak orvosi igazolással teszi lehetővé a repülést. Ennek magyarázata, hogy az esetleg a repülőgépen beindult szülés kényszerleszállási fenyegetettséget jelenthet, amely nem egyszerű és drága. Ebben a terhességi korban inkább csak rövid maximum néhány órás repülés javasolt. Mindenki az útközben meginduló szüléstől fél, Ennek szakorvosi vizsgálat során igazolt zárt méhszájnál illetve keményedések hiányában nem sok az esélye. Ha az utazást közvetlenül megelőzően kontrakciókat érez, ne induljon el. Mindenképpen javasolt a repülés során a magnézium fokozott bevitele (Magnerot, Magne B6) Aki a 36 hét körüli terhességi korban légi utazást tervez, annak nemcsak az oda-, de a visszaútra is érvényes orvosi igazolással kell rendelkeznie. Ennek nem csak a fenti, nem túlzottan komoly veszélyek az okai, hanem a koraszülés- szüléstől való félelem. Ilyenkor a repülőgépnek meg kell szakítani útját az első repülőtéren, és ki kell tennie a vajúdó nőt. Ez a szülő nőnek szükségtelen veszélyt, a társaságnak jelentős anyagi veszteséget okoz, és ezt nem szívesen vállalják.
Az orvosi igazoláshoz a formanyomtatványt innen töltheti le
Számos rizikófaktor befolyásolja a terhesség során a repülést:
Hosszú repülési idő (3 órán túl)
Embólia, trombózis a kórelőzményben
Elhízás, magas testsúly (95 kg, ill. BMI 30 felett)
Iker terhesség
Alkoholizmus, dohányzás
Idősebb anyai életkor 34 év felett.
Alsó végtagok visszeressége
A mély vénás trombózis (thrombosis) (MVT) megelőzésére javasolt teendők
:
Ne legyen hosszú ideig egyhelyben, mozogjon, végezzen tornagyakorlatokat, sétáljon a fedélzeten
Fogyasszon sok - nem puffasztó - folyadékot
Alkoholos, koffein tartalmú és szénsavas italokat kerülje
Megfelelő ülőhelyet kérjen (a folyosó mellett, illetve ahol a lábát ki tudja nyújtani)
Viseljen gumiharisnyát esetleg fáslit
Hosszú utazás során magas trombózis-kockázat esetén javasolható a gyógyszeres vérhígítók alkalmazása orvosi javaslat szerint.
Összefoglalva: Ismereteink szerint a terhesség alatt a légi közlekedés biztonságos, az egészséges terhességre fokozott kockázatot nem jelent. Tehát egészséges anyák egészséges terhességeinél tudomásul véve és betartva a megfelelő korlátozásokat, óvintézkedéseket nyugodtan lehet repülni. Az utazás előtti vizsgálat során, a méhszáj állapotát rögzítsék, a magzat ultrahangos vizsgálata is jó ha megtörténik. Tájékoztassa a légitársaságot, kössön külön biztosítást, váltsa ki az európai uniós biztosítási kártyát. Töltse fel szervezetét vitaminokkal, biztosítson nyugodt körülményeiket az utazáshoz. Hányinger megelőzésére Daedalon vagy Pipolphen indulás előtt 1 órával bevehető, bár mindkettő bágyasztó hatású. Szedjen sok magnéziumot és vigyen is magával, méhtevékenység jelentkezése esetére. Kerülje a telítő étkezéseket, és út közben foglalja el magát valamivel, és már menet közben, sőt az előtte való napokban kezdje meg a fokozatos időbeni átállást pihenések beiktatásával. A biztonsági övet a csípőtájékon rögzítse. Teljes biztonság nincs, de egy egészséges terhességnek a repülés ismereteink szerint nem árt.
Jó utat!
|